Yazaaneye Kaydol

Yazaanede Olan Bitenden Haberdar Ol:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to Nevzatın Yazaanesi by Email

25 Mart 2018 Pazar

Vizyon Misyon Sözlerinin Klişeler Ötesindeki Önemi ve Google

Vizyon-Misyon Sözlerinin Klişeler Ötesindeki Önemi & Google

"Paradan başka bir şey getirmeyen şirket, zavallı bir şirkettir!" Henry Ford

Her kurumun ve her kurumsal olma iddiasındaki şirketin genel merkezinde, kurumsal dökümanlarında ve internet sitelerinde "Vizyonumuz ve misyonumuz" adlı bildirgeler bulunur. Bu misyon ve vizyon bildirgeleri, şirketin yada kurumun değerlerini, amaçlarını, insanlığa ve topluma, olan borçlarını açıkladıkları manifestolar ve referans bildirgeleridir.  Ancak her şeyin tüketildiği ve dejenerasyona uğratıldığı günümüzde, anlı şanlı "vizyon ve misyon" sözlerinin anlamları da tüketilmiş ve klişe sözcüklere dönüşmüştür.  Çoğunlukla tek tip, basmakalıp, klişeleşmiş bu "misyon ve vizyon" sözleri gösterişli sloganlar olmanın ötesine geçemez olmuşlardır. Bu havalı misyon-vizyon sözleri anlı şanlı şirketlerimizin ana merkezlerinde, faaliyet belgelerinde ve kurumsal dökümanlarında büyük bronz harflerle yazılsalar da, gerçek anlamlarından uzak bir şekilde üzeri tozlu tozlanmaya bırakılmışlardır. Şirketleri yönetenler ve şirket çalışanlarının birçoğu bu sözlerin farkında bile değildirler. Bu yüzden büyük şirketler vizyon ve misyon sözlerini çalışanlarına zorla ezberlettirirler. Zaten farkındalığı olan yöneticiler de bu süslü sözlerin sadece o şirketi kurumsal olduğunu göstermek amacıyla yazılmış sloganlar olduğunu bilirler. Vizyon ve misyonun önemi, kurumsal dökümanlara yazılmış süslü sözler olmasından öte, aslında o şirketin veya kurumun gerçekteki değerlerini göstermektedir. Stephen Covey, “Vizyon bir değerler bütünüdür. Basmakalıp süslü sözlerden öte, hedefinize doğru giderken değerlerinizi, dayanaklarınızı, nelerden güç aldığınızı, sizi siz yapan unsurları ifade etmektedir. Vizyonunuz sizin ne kadar uzağa bakabildiğinizi gösterir." der.

Sadece çok para kazanıp, çok karlı olmayı istemenin o şirketi karlı, büyük ve zengin yapmayacağını Henry Ford daha işin başındayken fark etmişti. Zira Ford, zenginlik için zenginliği aşan, para için ise parayı aşan bir vizyon gerektiğini öğrenmişti. Eğer bir şirket değerlerinde karlılıktan öte bir iyilik amacı varsa, paradan daha önemli hedefler güdüyorsa o şirket çok büyük bir şirket olabilir. Sadece para, ciro ve karlılık hedefi güden şirketler başarılı olamazlar. Bu tür şirketlerin durumu, tıpkı sürekli zenginlik hayali kuran ezik bireyler gibidir. Egosal nedenlerden dolayı zenginlik hayali kuran insanlar kazara zengin olsalar bile, çoğunlukla bu durumu kaldıramazlar, kısa süre içinde ya servetlerini bilinçsizce tüketirler ya da hayatlarını perişan ederler. Zira, herkes bir gün çok para kazanabilir yada zengin olabilir, ancak çok az kimse parasını düzgün ve yerinde harcayabilir. Çünkü, paranın nasıl harcanacağını bilmek için kültür ve vizyon gerekir. Tıpkı bu örnekteki zenginlik hayali kuran bireyler gibi, sadece ekonomik büyüklük hayali kuran şirketler zihinsel dönüşümü gerçekleştiremezler. Sahip oldukları durum ile, hedefledikleri yer arasında sorunlar vardır. Ciro, para ve karlılık oranları o şirketleri esir alarak kurumsal değerlerini bloke eder. Sadece hedefi zengin olmak olan bir insanın, motivasyonunu devam ettirmesinin zorluğunda olduğu gibi, sadece en büyük ve en karlı olmak isteyen şirketlerin de motivasyonları sürdürülebilir değildir. Yolun bir noktasında zaafiyet geçirir ve havlu atarlar. Zengin olabilmek için parayı aşan bir vizyon, güçlü olabilmek için ise gücü alan bir vizyon gereklidir. Büyük olabilmek ve büyük kalabilmek için parayı ve karlılığı aşan içselleştirilmiş bir kurumsal vizyon gereklidir. Örneğin Google'ı "Google" yapan vizyonu ele alalım. Google’ın vizyonu en kısa zamanda dünyanın en büyük, en karlı ve en zengin şirketi olmak mıdır? Eğer Google, dünyanın en karlı ve en büyük şirketi olmak isteseydi, hayatımızda devrim yaratan "Google Maps" gibi uygulamaları, milyarlarca kullanıcıya ücretsiz kullandırmaz, Google Maps'in kaynak kodlarını yazılım geliştirebilmeleri için geliştiricilere ücretsiz olarak sunmazdı. Hayır, Google eğer dünyanın en büyük şirketi olmak isteseydi, hiçbir karşılığı olmadan kara kıta Afrika'ya havada asılı duran balonlarla internet getirebilmek için yatırıma kalkışmazdı. Hayır, Google dünyanın bir numaralı şirketi olmak isteseydi, günümüzde "Apple" şirketinin ücretli olarak kullandırdığı, "Drive, Photos gibi onlarca Cloud hizmetini milyonlarca son kullanıcının hizmetine ücretsiz olarak sunmazdı. Tam tersine, Google'ın hiçbir uygulaması direkt olarak son kullanıcıya birşeyler satma amacı gütmeyip. gelirlerini, Google maps, YouTube gibi inovatif ve yeni pazarlar oluşturan uygulamaları yaygınlaştıkça, reklam vermek isteyen ve uygulamalarının avantajlarından yararlanmak isteyen firmalardan elde etmektedir. Google, milyonlarca dolar ödeyerek ve büyük emeklerle oluşturulan kaynak kodlarını bütün insanlığa, developperlara ve hatta isteyen son kullanıcılara açmaktadır. Google’ın tüm dünya insanlarının hayatına getirdiği kolaylıklar ne kadar büyük bir lütuf ve nimet! Ancak bu büyük vizyonu sayesinde Google çok kısa bir süre içinde dünyanın en büyük şirketlerinden birisi olmuştur. İnanıyorum ki, çok yakın bir gecekte, "Apple" şirketinin de önüne geçebilecektir.

Bu dünya üstünde sadece şirketlerin ve kurumların değil, bireylerin de bir vizyonu ve misyonu vardır. Stephen Covey - Etkili insanların 7 alışkanlığı adlı eserinde, bireylerin de misyon ve vizyon bildirimlerine sahip olmaları gerektiğinden söz eder. Covey, bireysel olarak değerlerimizi, amaçlarımızı, ilkelerimizi, referanslarımızı, hayatta, dünyada ne yapmak istediğimizi yazmamız gerektiğini söylüyor. Her gün yaşamımızı küçük görevler, küçük hesaplar ve günlük kaygılarla tüketmektense, birkaç haftamızı, ayımızı belki yılımızı, kendimizin bu dünyadaki amaçlarımız üstünde düşünmeye ve menkıbemizi bulmaya ayırabiliriz. Kişisel vizyon ve misyon manifestomuz ihmale gelmeyecek kadar önemlidir. Çünkü kalıcı ve etkili değişiklikler, değerler ve ilkelerden gelir. Ancak o taktirde görünüşte imkansız olan değişiklikleri gerçekleştirebilir, görünüşte imkansız görünen işleri başarabiliriz. Kendi kişisel menkıbemizi bulmak bizi motive edip, hayatımıza aradığımız anlamı getirecek ve bizi harekete geçiren güç haline dönüşecektir. 
Bumerang - Yazarkafe